Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Trwa budowa obwodnicy Łomży

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
18-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Trwa budowa obwodnicy Łomży
fot. GDDKiA
Realizacja kluczowego fragmentu drogi ekspresowej S61, stanowiącego obejście Łomży, znajduje się w fazie robót budowlanych. Blisko 10% trasy położona będzie na nowym moście nad Narwią – w jego przypadku ruszyło już betonowanie połączenia segmentów nawisowych mostu nad nurtem. Nowy odcinek ma zostać oddany do użytku już w przyszłym roku w maju.

Droga ekspresowa S61 to jedna z najważniejszych tras w ruchu tranzytowym w północno-wschodniej części Polski, łącząc drogę ekspresową S8 w Ostrowi Mazowieckiej z granicą polsko-litewską. Blisko 95% projektowanego przebiegu trasy już istnieje – ostatni odcinek, którego realizacja znajduje się aktualnie w fazie robót budowlanych, to licząca blisko 13 kilometrów obwodnica Łomży.

Fragment ten połączy istniejące węzły z drogą krajową nr 63 – Łomża Zachód oraz Kolno. Pomiędzy nimi powstaną nowe węzły – Nowogród (połączenie z drogą wojewódzką nr 645) oraz Łomża Północ (połączenie z nowym, blisko 7-kilometrowym przebiegiem drogi krajowej nr 64). Zgodnie z obowiązującym harmonogramem prac, kierowcy mają pojechać nowym odcinkiem już w maju przyszłego roku.

1200-metrowy most

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na powstającej obwodnicy rozpoczęło się już betonowanie połączenia segmentów nawisowych liczącego ponad 1200 metrów długości mostu nad nurtem Narwi. Obiekt powstaje z wykorzystaniem trzech technologii – nasuwania podłużnego (część zalewowa lewobrzeżna), nawisową (część nurtowa) oraz na rusztowaniach stacjonarnych (część zalewowa prawobrzeżna). Wszystkie części mają zostać połączone do końca czerwca. GDDKiA wskazuje, że połączenie części obiektu betonowanego metodą nawisową jest procesem rozłożonym w czasie. Na połączeniu dotychczas rozdzielonych części powstaje zwornik.

W pierwszej kolejności za pomocą siłowników hydraulicznych wyrównany zostaje poziom obu łączonych części. Na wyrównanych i połączonych częściach układa się następnie deskowanie i zbrojenie wraz z osłonami na kable sprężające, a następnie dokonuje się zabetonowania. Po uzyskaniu przez beton odpowiedniej wytrzymałości przez beton do zabetonowanych osłon kablowych wciągnięte zostaną kable sprężające. Na czas wykonywania połączeń zdjęte zostaną blokady naprężeń, zaś wciągnięte wcześniej kable zostaną naprężone. W efekcie całość, od podpory do podpory zostanie uciąglona. Po zakończeniu powyższych prac tymczasowe podpory stabilizujące zostają wyburzone.

Inwestycja o wartości 805 mln zł

Jak informuje GDDKiA, nowy most zapewni bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad rzeką Narew oraz doliną tej rzeki. Obiekt będzie również pełnić funkcję przejścia dla zwierząt. Pod mostem znajdą się cztery drogi wewnętrzne gminne oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach. Co ciekawe, będzie to najdłuższy obiekt mostowy na terenie województwa podlaskiego i jeden spośród dziesięciu najdłuższych mostów drogowych w Polsce. Dłuższe będą cały czas Most Południowy w Warszawie, Most Solidarności w Płocku, Most Rędziński we Wrocławiu, most w Kwidzynie w przebiegu drogi krajowej nr 90 oraz most w Rozgartach k. Grudziądza w przebiegu autostrady A1.

Łączna wartość nakładów inwestycyjnych przewidzianych na realizację obwodnicy Łomży w przebiegu drogi ekspresowej S61 opiewa na blisko 805 mln zł, przy czym wielkość dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 518 mln zł. Zaawansowanie całej inwestycji, którą realizuje Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR w ramach kontraktu o wartości 713 mln zł, wynosi obecnie 61%.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Co z tym elektronicznym dziennikiem budowy?

Inżynieria i innowacje

Co z tym elektronicznym dziennikiem budowy?

Redakcja 05 sierpnia 2024

861 mln zł na budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych

Drogi i autostrady

861 mln zł na budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych

Ministerstwo Infrastruktury 05 sierpnia 2024

Lubuskie. Będzie rozbudowa DK-92

Drogi i autostrady

Lubuskie. Będzie rozbudowa DK-92

Grzegorz Rekiel 05 sierpnia 2024

Zobacz również:

ZDW w Olsztynie z ofertami na projekt obejścia Gołdapi

Drogi i autostrady

ZDW w Olsztynie z ofertami na projekt obejścia Gołdapi

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2024

Jak postępują prace przy rozbudowie autostrady A2 o trzeci pas ruchu

Drogi i autostrady

Via Baltica na ukończeniu

Drogi i autostrady

Via Baltica na ukończeniu

Mikołaj Kobryński 13 października 2023

Pozostałe z wątku:

Co z tym elektronicznym dziennikiem budowy?

Inżynieria i innowacje

Co z tym elektronicznym dziennikiem budowy?

Redakcja 05 sierpnia 2024

861 mln zł na budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych

Drogi i autostrady

861 mln zł na budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych

Ministerstwo Infrastruktury 05 sierpnia 2024

Lubuskie. Będzie rozbudowa DK-92

Drogi i autostrady

Lubuskie. Będzie rozbudowa DK-92

Grzegorz Rekiel 05 sierpnia 2024

Zobacz również:

ZDW w Olsztynie z ofertami na projekt obejścia Gołdapi

Drogi i autostrady

ZDW w Olsztynie z ofertami na projekt obejścia Gołdapi

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2024

Jak postępują prace przy rozbudowie autostrady A2 o trzeci pas ruchu

Drogi i autostrady

Via Baltica na ukończeniu

Drogi i autostrady

Via Baltica na ukończeniu

Mikołaj Kobryński 13 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5